lehrerbibliothek.deDatenschutzerklärung
Pisa 2009 Assessment Framework  Key Competencies in Reading, Mathematics and Science
Pisa 2009 Assessment Framework
Key Competencies in Reading, Mathematics and Science




Organisation für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung (OECD) (Hrsg.)

wbv Media
EAN: 9789264059603 (ISBN: 92-64-05960-1)
293 Seiten, paperback, 19 x 27cm, 2010

EUR 65,00
alle Angaben ohne Gewähr

Umschlagtext
PISA 2009 Assessment Framework

KEY COMPETENCIES IN READING, MATHEMATICS AND SCIENCE

Are students prepared to meet the challenges of the future? Are they able to analyse, reason and communicate their ideas effectively? How well equipped are they to continue learning throughout life?

The OECD Programme for International Student Assessment (PISA) aims to answer these questions through three-yearly surveys that examine 15-year-old students' performance in reading, mathematics and science. The first three surveys addressed these subjects in 2000, 2003 and 2006, respectively. PISA 2009 focuses on reading and thus begins a second full cycle of the survey.

PISA 2009 Assessment Framework presents the theory behind the development of the latest survey. The re-worked and expanded framework for reading literacy includes not only the assessment of reading and of understanding printed texts, but also an innovative component to assess how well students read, navigate and understand electronic texts. Additionally, this publication provides the basis for measuring mathematical and scientific competencies. Finally, it presents the theory behind the questionnaires used to gather Information from students, schools and parents on students' home backgrounds, students' approaches to learning and school learning environments.

THE OECD PROGRAMME FOR INTERNATIONAL STUDENT ASSESSMENT (PISA)

PISA is a collaborative process among the 30 OECD member countries and over 30 partner countries and economies. It brings together expertise from the participating countries and economies and is steered by their governments on the basis of shared, policy-driven interests. Its unique features include:

- The literacy approach: PISA defines each assessment area (reading, mathematics and science) not mainly in terms of mastery of the school curriculum, but in terms of the knowledge and skills needed for full participation in society.

- A long-term commitment: PISA enables countries to monitor regularly and predictably their progress in meeting key learning objectives.

- The age-group covered: By assessing 15-year-olds, i.e. young people near the end of their compulsory education, PISA provides a significant indication of the overall performance of school systems.

- The relevance to lifelong learning: PISA does not limit itself to assessing students' knowledge and skills, but also asks them to report on their own motivation to learn, their beliefs about themselves and their learning strategies, as well as on their goals for future study and careers.

- A steady yet versatile assessment: PISA ensures that the competencies assessed in each cycle remain unchanged while simultaneously adapting to modern-day innovation and technologies through, for example, the assessment of reading electronic texts.



The full text of this book is available on line via this link: www.sourceoecd.org/education/9789264059603

Those with access to all OECD books on line should use www.sourceoecd.org/9789264059603

SourceOECD is the OECD's online library of books, periodicals and statistical databases. For more Information about this award-winning service and free trials ask your librarian, or write to us

at SourceOECD@oecd.org.
Rezension
Sind die Schülerinnen und Schüler gut auf die Herausforderungen der Zukunft vorbereitet? Können sie analysieren, logisch denken und ihre Ideen effektiv kommunizieren? Haben sie die Interessen gefunden, die sie ihr ganzes Leben hindurch als produktive Mitglieder von Wirtschaft und Gesellschaft weiterverfolgen können? Die Internationale Schulleistungsstudie der OECD (PISA) sucht durch ihre Erhebungen der Kenntnisse und Fähigkeiten 15-jähriger Schülerinnen und Schüler in wichtigen Grundbildungsbereichen einige Antworten auf diese Fragen zu liefern. Die PISA-Erhebungen werden alle drei Jahre in den OECD-Mitgliedstaaten und einer Gruppe von Partnerländern und -Volkswirtschaften durchgeführt, die insgesamt nahezu 90% der Weltwirtschaft auf sich vereinen.
PISA ist ein Kooperationsprojekt der 30 OECD-Mitgliedsländer sowie von etwa 30 Partnerländern und -Volkswirtschaften, in das wissenschaftliche Fachkenntnisse aus allen Teilnehmerländern und -Volkswirtschaften einfließen und bei dem übergreifende Entscheidungen auf der Basis gemeinsamer politischer Interessen von den Regierungen der Teilnehmerstaaten gemeinschaftlich getroffen werden. Zu seinen einzigartigen Merkmalen zählen:
- Grundbildungskonzept: PISA definiert jeden Erhebungsbereich (Naturwissenschaften, Lesekompetenz und Mathematik) nicht in erster Linie nach der Beherrschung der schulischen Curricula, sondern vielmehr nach den Kenntnissen und Fähigkeiten, die für eine aktive Teilhabe an der Gesellschaft benötigt werden.
- Langzeitverpflichtung: PISA ermöglicht es den Ländern, in regelmäßigen Abständen und auf der Basis eines vorhersehbaren Zeitplans ihre Fortschritte auf dem Weg zur Erreichung der grundlegenden Lernziele zu messen.
- Untersuchte Altersgruppe: Mit der Beurteilung der Leistungen 15-Jähriger, d.h. junger Menschen gegen Ende ihrer Pflichtschulzeit, liefert PISA wichtige Indikatoren für die globale Leistungsfähigkeit von Schulsystemen.
- Relevanz für das lebenslange Lernen: PISA beschränkt sich nicht auf die Beurteilung von Kenntnissen und Fähigkeiten der Schülerinnen und Schüler, sondern befragt diese auch nach ihrer Lernmotivation, ihrer Selbsteinschätzung und ihren Lemstrategien sowie ihren Zielen in Bezug auf künftige Studien und Berufsaussichten.

Oliver Neumann, lehrerbibliothek.de
Verlagsinfo
Themenbereich: Bildungs- und Sozialforschung
Inhaltsverzeichnis
Foreword 3

Executive Summary 9

Basic features of PISA 2009 11
What makes PISA unique 13
An overview of what is being assessed in each domain 13
Assessing and reporting PISA 2009 15
The context questionnaires and their use 16
Collaborative development of PISA and its assessment framework 17

CHAPTER 1
PISA 2009 Reading Framework 19


Introduction 20
• Continuity and change in the reading literacy framework 20
The structure of the reading literacy framework 20
• Reading literacy as a foundational skill 21
• The importance of electronic texts 22
• Motivational and behavioural elements of reading literacy 22
Defining reading literacy 23
Organising the domain 25
• Situation 25
• Text 27
• Aspect 34
• Summary of the relationship between printed and electronic reading texts and tasks 43
Assessing reading literacy 45
• Building tasks in the print medium 45
• Building tasks in the electronic medium 60
Motivational and behavioural constituents of reading literacy 69
Reading engagement 69
Metacognition in reading 72
Reporting proficiency in reading 75
Interpreting and using the data 75
Reporting PISA 2009 reading literacy 76
Conclusion 78
References 80

CHAPTER 2
PISA 2009 Mathematics Framework 83


Introduction 84
Definition of the domain 84
Theoretical basis for the PISA mathematics framework 85
Organisation of the domain 90
• Situations and context 91
• Mathematical content - the four overarching ideas 93
• Mathematical processes 105
Assessing mathematics in PISA 116
• Task characteristics 116
• Assessmentstructure 119
• Aids and tools 120
Reporting proficiency in mathematics 120
Conclusion 122
References 123

CHAPTER 3
PISA 2009 Science Framework 125


Introduction 126
Defining the domain 127
• Scientific literacy 128
Organising the domain 129
• Situations and context 130
• Scientific competencies 137
• Scientific knowledge 138
• Attitudes towards science 141
Assessing Science in PISA 141
• Test characteristics 141
• Science assessment structure 142
Reporting proficiency in science 145
Conclusion 146
References 148

CHAPTER 4
PISA 2009 Questionnaire Framework 149


Introduction 150
Types of background Information and their purposes 151
• Educational System as a whole 153
• School level 155
• Instructional settings 158
• Student level 161
Contents of the questionnaires 162
• School questionnaire 163
• Student questionnaire 163
• Rarent questionnaire (international Option) 163
• Questionnaire on educational career (international Option) 164
• Questionnaire on Student familiarity with ICT (international Option) 164
Information for in-depth investigations 164
• System level indicators 165
• Effective learning environments in reading 166
• School effectiveness and school management 167
• Educational equity 168
References 170

ANNEX A1: Print reading sample tasks 173
ANNEX A2: Electronic reading sample tasks 233
ANNEX B: Background questionnaires 249
ANNEX C: PISA expert groups 289